Twitter   linkedin

Zet in op besteding in natura én optimaal bereik voor een succesvol kindpakket

 

Eerder deze maand raakten de ‘Klijsmagelden’ in opspraak omdat een aantal gemeenten het geld niet zou inzetten waar het voor bedoeld is. Onder meer de gemeente Heerenveen kwam in het nieuws omdat zij het geld zouden doorschuiven naar arme jongeren ouder dan 18 jaar. Klijnsma benadrukt zelf in diverse media dat de gelden toch echt bedoeld zijn voor armoedebestrijding onder kinderen: “De middelen zijn volledig bedoeld om kinderen (0-18 jaar) uit gezinnen met een laag besteedbaar inkomen, die door geldgebrek niet mee kunnen doen, te ondersteunen met voorzieningen in natura.” Ze heeft de VNG gevraagd om navraag te doen bij gemeenten die het geld voor kinderen inzetten voor volwassenen.

 

Besteding in natura

Met alleen het verhogen van het budget voor arme gezinnen, kom je er als gemeente niet. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het geld naar de kinderen gaat, en niet ‘per ongeluk’ blijft hangen in het huishouden of andere volwassen zaken. De klassieke declaratie- of meedoenregeling is hier dan ook niet de beste keuze. Om ervoor te zorgen dat kinderen die opgroeien in armoede (weer) mee kunnen doen en erbij horen is een activerend kindpakket de beste optie. Bijkomend voordeel is de actieve rol die je als gemeente kunt bieden aan lokaal MKB en vrijwilligersorganisaties. Kids ondersteunen met goederen en diensten én zorgen voor meer verbinding in de samenleving!

Bereik en communicatie

Diverse platformen voelen gemeenten aan de tand over de besteding van de Klijnsmagelden. Zo wordt er gesteld dat enkele gemeenten aangeven niet alle kinderen in armoede te kunnen bereiken. Conclusie: er zijn financiële middelen ingezet, maar er is niet volledig gebruik gemaakt van de regeling. Herken je dit in jouw gemeente? Hieronder hebben we een aantal blogs voor je verzameld over het vergroten van het bereik van een kindpakket en communiceren met de doelgroep. Het komt helaas nog vaak voor dat regelingen onnodig complex zijn en niet gemakkelijk kunnen worden gevonden. Beleidsadviseurs die werk willen maken van proactieve communicatie en toegankelijke informatie rondom het kindpakket kunnen naast het lezen van onderstaande blogs ook een vrijblijvend inspiratiegesprek aanvragen over dit onderwerp.