Twitter   linkedin

Verschillende manieren om digitale leermiddelen aan te bieden in een kindpakket

 

Hoewel de meningen er over verdeeld zijn, kunnen we er bijna niet onderuit dat digitale middelen een steeds belangrijkere rol zijn gaan spelen in het leven van kinderen. Een lesrooster krijg je al lang niet meer op papier, maar bekijk je op je smartphone. Wil je je huiswerk laten controleren, dan moet je het online inleveren via je laptop. Je spreekbeurt met spiekbriefjes? Nee hoor, dat gaat gewoon via Powerpoint! Een kleine greep uit de vele toepassingen van allerhande apparaten op de middelbare- en basisschool. En dát is lastig als je ouders niet zoveel geld hebben! Hoe zorg je er als gemeente voor dat deze kinderen niet buiten de boot vallen?

 

Is het nodig?

In een eerdere blog, getiteld Digitalisering en sociaal isolement: oplossing of katalysator?, plaatsten we al kanttekeningen bij de vermeende waarde van digitale verbinding. Zeker als het gaat over het voorkomen van sociaal isolement. Hoe dan ook zien we dat steeds meer informatiestromen zich verplaatsen naar de digitale wereld. Om mee te kunnen draaien op school en in de maatschappij zijn digitale vaardigheden en toegang tot bepaalde apparaten inmiddels bijna onmisbaar. De toename van het gebruik van tablets, laptops en smartphones voor scholingsdoeleinden is niet te ontkennen. Hoewel gemeenten waakzaam zouden moeten blijven op de aard van sociale verbindingen en een structurele aanpak van armoede, is het aanbieden van digitale leermiddelen in een kindpakket een welkome stap.

Ben je benieuwd naar meer trends op het gebied van kindpakketten? Klik hier om meer te lezen.

Meest voorkomende digitale leermiddelen

We zien dat veel gemeenten in ieder geval al een regeling hebben waarmee een computer kan worden aangeschaft. In sommige gemeenten vallen laptops onder dezelfde regeling, in andere gemeenten zijn laptops alleen beschikbaar voor middelbare scholieren. Je kunt er als gemeente voor kiezen om het budget ook open te stellen voor het aanschaffen van een printer, laptoptas of andere accessoires. Dat geldt ook voor een regeling voor smartphones. Wil je deze uitbreiden, kies dan voor het toevoegen van accessoires, een abonnement of beltegoed. We zien daarnaast dat tablets steeds meer worden aangeboden in kindpakketten. Net als een vaste computer wordt een tablet vaak ook aangeboden voor het hele gezin of voor kinderen op de basisschool, terwijl een laptop of smartphone meestal per kind (op de middelbare school) beschikbaar worden gesteld.

Wat kan je je afvragen?

Welke keuzes maak je voor kinderen op de basisschool versus kinderen op de middelbare school? Wat hebben beide groepen nodig? Welke middelen bied je dan aan? En kies je voor een regeling per kind of per gezin? Hoe vaak kan er aanspraak worden gemaakt op de middelen? Eenmalig, bij het overleggen van een bepaald bewijsstuk of eens in de 5 jaar? En ga je voor een verzamelbudget waaruit desgewenst meerdere middelen en accessoires bekostigd kunnen worden, of stel je per middel een aparte regeling met een vast budget op?


Genoeg om over na te denken dus. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op!