Twitter   linkedin

How to: Een kindpakket implementeren in je gemeente

 

Het woord ‘kindpakket’ komt vaker in het nieuws dan ooit tevoren en is daarmee een belangrijk agendapunt voor veel gemeenten. Er is budget, nu nog zorgen voor passende besteding. Laten we er vanuit gaan dat je weet welk type kindpakket jouw gemeente nodig heeft en welke lokale partners je wilt verbinden om er een succes van te maken. Hoe nu verder? Hoe implementeer je een kindpakket in jouw gemeente? Dit artikel helpt je op weg met een overzichtelijk stappenplan.

 

Kindpakket implementeren

Allereerst een mooi moment om te beseffen hoe ver je al bent in het proces. De basis is gelegd en een goed begin is het halve werk. Je weet hoe je je kindpakket gaat invullen, wie je daarbij nodig hebt en hoe je de resultaten gaat meten. Dan is het nu een kwestie van doen!

  1. 1. Maak een actielijst en/of draaiboek

Welke acties zijn vereist in de aanloop naar de publieke presentatie van het kindpakket en in welke volgorde? Wie doet wat en wanneer wil je dat het klaar is? Werk de planning uit in een actielijst of draaiboek en zorg dat alle betrokkenen hiervan een exemplaar ontvangen.

  1. 2. Kies een lanceringsdatum

Bedenk goed wanneer je je kindpakket wilt ‘lanceren’. Wat is een goed moment om het te presenteren aan het grote publiek, en aan je doelgroep? Komen er nog (lokale) themadagen aan waar je bij kunt aanhaken? Kies je een symbolische datum? Of begin je ‘gewoon’ op de eerste van de maand?

  1. 3. Informeer je aanbieders

Zorg dat eventuele (lokale) aanbieders die onderdeel zijn van het kindpakket, tijdig op de hoogte zijn van de voorwaarden en het lanceringsmoment. Het is belangrijk dat zij hun rol kennen en genoeg tijd hebben om eventuele signing voor hun (winkel)pand aan te brengen of voorraden te verhogen. Sommige gemeenten stellen voor alle aanbieders POS-materiaal beschikbaar, zodat er naar de doelgroep toe een eenduidige uitstraling is.

  1. 4. Bereid je platform voor

Veel gemeenten kiezen voor een online platform als kern van het kindpakket. In dit stadium zou de website al ver ontwikkeld moeten zijn. De laatste weken voor de daadwerkelijke start van het kindpakket zou de website enkel nog met tekst en afbeeldingen gevuld moeten worden. Ook het testen van aanvraag- en declaratieprocedures zou in deze fase kunnen gebeuren. Gebruik je naast digitale middelen ook papieren brochures en formulieren? Zorg dat deze tijdig gedrukt zijn en verspreid worden over  verschillende distributiepunten.

  1. 5. Informeer je doelgroep

Om ervoor te zorgen dat je doelgroep direct gebruik kan gaan maken van het kindpakket, is het belangrijk dat zij van tevoren weten wat de gemeente in petto heeft. Schrijf (potentiële) rechthebbenden aan en leg uit hoe zij aanspraak kunnen gaan maken op het kindpakket. Zo kunnen zij vanaf het moment van lancering direct een kindpakket aanvragen en worden eventuele knelpunten snel zichtbaar.

  1. 6. De lancering

Kies een passende manier om het kindpakket ‘feestelijk’ te introduceren in de lokale gemeenschap. Sommige gemeenten kiezen ervoor om het eerste kindpakket symbolisch te overhandigen. Een ander idee is om scholen te betrekken bij de lancering. Ook aanbieders kunnen op de dag van lancering iets extra’s doen. Bovendien is de dag van lancering een mooi moment om het team achter het kindpakket in het zonnetje te zetten! Vraag lokale pers om aandacht te besteden aan het kindpakket, eventueel met een aantal interviews met beleidsmakers en kinderen.

Mensenwerk

Digitalisering en gebruik van nieuwe technologie maakt een kindpakket robuust en toegankelijk. Maar tegelijkertijd kan een goed kindpakket niet zonder ‘mensenwerk’. Dat geldt ook bij het introduceren en implementeren van een kindpakket. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er nogal wat dingen om rekening mee te houden als je start met een kindpakket. Inventariseer goed hoeveel capaciteit er nodig is en of dat ambtelijk kan worden opgevangen. Haak waar mogelijk lokale vrijwilligers aan en stel een projectteam samen. Dit team is verantwoordelijk voor de ‘uitrol’ van het kindpakket in de samenleving en geeft terugkoppeling over de voortgang en reacties van de doelgroep. Als de uitrol goed georganiseerd wordt, kun je met een klein team heel veel werk verzetten in korte tijd!