Twitter   linkedin

Drie tips om te ervaren wat er speelt bij je doelgroep

 

Een effectief kindpakket met voldoende toegevoegde waarde begint bij het kennen van je doelgroep. Wat houdt kinderen uit arme gezinnen bezig? Hoe zien zij zichzelf en waar hebben ze behoefte aan? Op welke manier kun je als gemeente tegemoet komen aan die behoeften? Kortom, om een basis te kunnen leggen voor een kindpakket of om je huidige kindpakket te herzien, is het belangrijk om te ervaren wat er speelt bij je doelgroep. In dit artikel vind je drie tips om daarmee aan de slag te gaan.

 

Kom in contact met je doelgroep

1. In gesprek op een basisschool

Zoek je doelgroep op in een vertrouwde en bekende omgeving, hun school. Vraag één of meerdere basisscholen om tijd in te ruimen voor een kringgesprek over kinderen in armoede. Jijzelf of een collega sluit aan bij een schoolklas om een aantal thema’s te bespreken. Zorg ervoor dat het gesprek in een veilige setting plaatsvindt, het is belangrijk dat alle kinderen hierin gelijkwaardig benaderd worden. Opgroeien in armoede kan voor sommige kinderen voelen als een taboe, houd hier rekening mee bij het voorbereiden van de gespreksleidraad. Om het ijs te breken kun je kinderen ook eerst aan de slag laten gaan met een tekening over armoede.

2. Organiseer een kinderraad

De Kinderraadsvergadering is een methodiek waarin kinderen leren over democratie, burgerschap en het ontplooien van initiatieven. Dit kan ook toegepast worden op de problematiek van kinderen in armoede. Nodig (bijvoorbeeld via basisscholen) een aantal kinderen uit in de raadszaal van het gemeentehuis. Vraag vooral kinderen uit de doelgroep, maar sluit kinderen uit een kansrijk gezin zeker niet uit van de bijeenkomst. Bereid een aantal thema’s en stellingen voor waar de kinderen over in gesprek gaan. Laat een geschikte gespreksleider, zoals een leerkracht, het gesprek leiden en maak relevante aantekeningen tijdens de bijeenkomst.

3. Social media

Geen tijd om uitgebreid onderzoek te doen buiten de deur? Dan zijn er gelukkig voldoende sociale platformen online te vinden. Maak een doordachte keuze bij het verspreiden van je boodschap. Zorg ervoor dat je je doelgroep aanspreekt via een kanaal waar ze dagelijks gebruik van maken. Wil je ouders benaderen, kies dan bijvoorbeeld voor Facebook. Wil je rechtstreeks kinderen aanspreken, experimenteer dan eens met Snapchat of Instagram. Tip: let op je tone of voice, spreek de ‘taal van je doelgroep’ in je online communicatie.